lørdag den 29. august 2015

Teepee kort (eller pyramide kort)

I tirsdag viste jeg jer et forslag til et lidt
anderledes bordkort formet som en pyramide.
I dag har jeg valgt at vise jer,
at dette også kan laves om til et sjovt og anderledes kort. 
Kortet kan i sammenklappet stand
være i en af de kvadratiske kuverter,
som Heidi har i hendes veludstyrede shop.

Jeg har også her valgt at lavet en lille billede tut. 
Jeg håber at den er til at forstå.
Til kortet har jeg brugt følgende materialer:
Diverse blomster
Blade (standset ud med blad die fra Cheery Lynn – Flourish Leaf Strip, B178)
Lidt grøn blomstertråd til at lave en spiral
Lidt perlepynt fra gemmerne.

Jeg har brugt følgende værktøj:
Lineal
Blyant

Også her bruger man tre kvadratiske stykker karton.
Som base har jeg her brugt lilla struktur karton 
og jeg har skåret disse tre kvadrater i målene 11 cm x 11 cm. 

Jeg har igen scoret kvadraterne fra hjørne til hjørne
ved hjælp af en prægepind og en lineal. 
Jeg har igen foldet dem på midten ved hjælp af min bonefolder. 

Denne gang skal der kun dobbeltklæbende tape på to af kvadraterne,
da kortet jo skal kunne åbnes sådan at man kan skrive en hilsen inden i. 
Jeg har valgt at kortet lukkes med en lille velcro lås.

Oven på basen har jeg valgt, at jeg under mønster arkene vil bruge et ekstra lag råhvid karton,
så fremtræder mønsterarkene mere og kortet bliver mere stabilt.
Jeg har skåret to kvadratiske stykker i målene 10,5 cm x 10,5 cm.

Jeg har denne gang valgt at bruge flydende lim
til at klæbe det råhvide karton fast på basen.

Jeg har i gemmerne fundet nogle mønster ark,
som jeg synes passede godt sammen i farver og mønstre. 
Hvis man vil køre med en bestemt serie
kan man vælge en af de mange skønne blokke
som Heidi har i hendes shop
På den måde sikre man at det hele passer fint sammen.
Kvadraterne her har jeg skåret i målene 10 cm x 10 cm. 
Jeg har lagt mønster arkene op på min base for at se,
hvordan jeg ønskede at placere dem før jeg limede dem på.

Her ser i indersiden af kortet. 
Jeg har skåret endnu et kvadrat i råhvidt karton i målene 10,5 x 10,5 cm
som jeg vil klistre inden i kortet som skrivefelt. 
Også dette kvadrat skal scores fra hjørne til hjørne 
da det også skal kunne foldes 
når pyramiden enten står op eller ligger foldet i kuverten.


Som jeg skrev lige før har jeg brugt en lille rund velcro lukning. 
Det er en pakke som jeg havde liggende og de er selvklæbende, 
jeg kan desværre ikke husk hvor jeg har købt dem.
Man kan også sagtens bruge en lille magnet eller andet. 
Det er kun fantasien der sætter grænser. 
Jeg har prøvet at sætte den lidt sådan,
at den ikke er så nem at se når kortet er lukket og står fint op.

Nu ser kortet sådan her ud når det ligger åbnet. 
Jeg har valgt at beklæde benene på pyramiden også 
men det behøves man ikke. 
Nu er vi klar til pynten.

Her ser I kortet når det er lukket og står op.
Jeg har igen denne gang taget alt for meget pynt frem, 
men det er sådan en proces hvor jeg prøver mig lidt frem.

Her ser I kortet når det er foldet sammen 
og klar til at lægge i en kuvert.

Her ser I igen det færdige kort.

Tusinde tak fordi I også denne gang kiggede med. 
Jeg håber at jeg har kunnet være med til at inspirere jer
til at prøve en lidt anderledes type kort.

De kærligste hilsner fra Jette Christina Petersen

1 kommentar: